torsdag 16 september 2010

Frihet sommaren 2010

Du undrar vad frihet är? Det beror på!
I sommar har jag haft frihet..varit i friheten..eller var det andras frihet du menade? Ja då vet jag inte så mycket.
I min frihet ingår att kunna hyra ut min lägenhet centralt i Visby. Ojoj säger ovännerna, vågar du det? Är det inte jobbigt? Måste du inte och så vidare i all oändlighet. Vännerna är av annan sort, de säger då kan du göra saker, eller köpa saker, eller …I friheten finns också pengar och ett företag jag vet jag kan lita på..Ovännerna ojar sig, tar de inte ut mycket i provision, vännerna säger vilken stor summa till dig.
I min frihet ligger en ny dammsugare, röd och lättkörd, den dammar också! I friheten ligger att det bara tar en kvart att dammsuga min lägenhet. Då kan jag göra det själv. Det är frihet. På landet är det sopa och skaka och ännu snabbare.
I frihet ligger att kunna hyra ett lite hus på landet, ja faktiskt bara en bod, med utedass och utedusch. Och massor av kärlek. Nära stan och isolerat ändå. Där har friheten blommat i sommar. Bilder och texter. Jag har kunnat odla nöjdhet. Till och med korna och lammen har funnits där. Det finns frihet i solnedgångar och regnbågar. Det finns frihet i barnens skratt och den gemenskap som krävs på landet. Det finns frihet i naturlig hjälpsamhet vid olyckor och lyckor.
En resa till Taize har varit frihet. Tio dagar på väg. Ingen matlagning, inga tankar på tvätt eller annat göra. Frihet att göra en resa i mig själv. Att utforska mina fysiska möjligheter och begränsningar. Att utforska och expandera mina tanka och mönster. Att vandra i tystnad, i egna tankar eller inte alls. Att lära känna på djupet och i grunden människor med liknade livsöden som jag. Att lyssna till livsberättelser och att delge andra min. Att dela min psykiska sjukdom med andra. Det ger frihet! Och min ofattbara sorg kring osedda barnbarn.
Några smultron på ett strå, blåbär i en orange burk, ja det fanns inte så många där jag var, men i alla fall. Det är frihet! Alla böcker jag läst i sommar och alla korsord (mest på dass) det ger frihet. All texter jag skrivit om stort och smått och om smärtan som finns inom mig. Det ger frihet.
Glott har jag gjort, över havet och solnedgången, sett stjärnfall och förundrats över hur vågorna ständigt arbetar sig framåt. Glass har jag ätit, alltid choklad och vanilj, det är kanske inte frihet men gott! Hur ska man kunna välja när det finn hundra sorter. En skön och lätthanterlig vilstol att ha både på balkong och strand. Nu full av lammskinn och ullkuddar i läshörnan.
En ny garderob har jag varit tvungen att skaffa. Där ligger friheten i att det är valbart vad jag ska ha och hur mycket. I vinter lär ni få se mig i samma klänning mest varje dag. Förra årets kappa går inte runt i år. Ingen frihet där, men jag kan välja vad jag gör med det som är för litet. Stor frihet.
Bilen har också fått en upprustning, min lilla tantbil sim1, den tänker jag ha kvar många år än. Den ger mig frihet när avstånden är för långa eller när värken sätter in. Under några dagar lät den som en 7000 kubikare om det finns såna, viss frihet även i detta!
Verklig frihet, för mig är att våga somna om kvällen och veta att jag vill leva även i morgon. Hur dagen än blir. Verklig frihet är att få mitt livspussel att gå ihop även om det saknas bitar och en del är ohittade. Verklig frihet är se hur fåglarna flyger, fjärilarna fladdrar, vindruvor mognar och att kunna känna kärlek till livet
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar