torsdag 23 september 2010

Allt går runt

2010-09-22
Allt går runt.
Jag är en tacksam sjukpensionär, med bostadsbidrag och andra förmåner som billigare resor till exempel på bussar och båtar. Jag är rik på många sätt. Disponerar mina dagar efter hur sjukdomen tar sig ut. Träffar människor, sitter vid havet och glor och biblioteket har blivit ett kärt tillhåll.
Jag blev sjukpensionär i mitten av december och hade blivit utförsäkrad i början av januari i år. Grattis är det många som säger. Jag är tacksam! I samband med detta sjönk ersättningen med ytterligare 20%. Jag är verkligen tacksam för sjukpensionen! Men inga av mina vardagskostnader har sjunkit, snarare tvärt om. Vill fortsätta att läsa min tidning hemma. Vill kunna unna mig ett restaurangbesök eller en bio ibland.
Jag är inte längre ifrågasatt i sjukdom eller arbetsförmåga. Det är jag tacksam för! Det har kanske varit den största pressen på mig, att ständigt vara ifrågasatt. Att se för frisk ut! Så är det att vara psykiskt sjuk. Det syns inte utanpå!
Jag är tacksam över att bo nära havet och med tillgång till naturen utanför knuten. Jag är tacksam över vänner och kulturutbud, över frivilligorganisationer och hembygdsföreningar. Jag är tacksam över läkare och sjukgymnaster och apotekspersonal.
Det finns många saker som behövs på Gotland för att få ordning på ekonomin.Parkeringsavgifter kan ju hanteras med riktigt dyrt för turisterna och riktigt billigt för fast boende. Ingen höjer ens på ögonbrynen för att betala 150 kronor om dagen i Stockholm, men det är gratis mellan 17.00 och 09.00.
Visst behöver vi fler billiga bostäder. Läste nyss om ett höghus på Gråbo, och en multikulti mataffär. Underbart! Markera genom att låta den ligga just i Gråbo. Bygg ett nytt badhus. Visa ungdomarna att de är prioriterade och se till att den blir lönsam. 
Vi gillar att överskottet från vår landsväg över sjön kan bli konstutställning i Domkyrkan till glädje för turisterna. Kanske skulle fler ha sett utställningen om den hängt på Destination Gotlands färjor! 1100-talsdomen lockar nog turisterna ändå. Musikens roll i kyrkan är aldrig påtvingad så den jämförelsen håller inte.
Nu har vi en rödgrön majoritet igen. Här byter vi vid varje val. Och i alliansen skyller man på varandra för maktskiftet. Jag är tacksam över att SD inte får inflytande i vår kommun. Jag är ännu mer tacksam om det kan bli ett bra samarbete där Miljöpartiet kan visa att de inte går i ledband hos Socialdemokraterna.
Nu skulle jag vilja se att den rödgröna majoriteten ställer sig på de” svagas” sida på riktigt. Det är förnedrade att höra ifrån (S) att vi fått betala för att de rika ska få det bättre.  Jag skulle också vilja att alliansen ställer sig på de ”svagas ”sida. Det nya arbetarpartiet!  Till exempel genom att kräva att människor som har ett arbete här, betalar sin kommunalskatt här. Höj inte skatten men se till att vi får skatteintäkterna. Det kanske till och med Gustaf Hoffstedt och Christer Engelhardt kan driva gemensamt, eller?
Simtanten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar