lördag 30 oktober 2010

Enastående

Enastående!
Där! Där just innan ladan ser jag möjligheten.
Där! Där gräset är grönare. Där borde öppningen finnas. Där är det ljusare.
Där! Där finns det alternativa livet.
Där! Där gror det unika i varje människa.
Det är till och med som att molnen är vitare och ladan mer röd.
Det unika i varje ting syns tydligare eller är detta bara min längtan. Kan vi någonsin lämna vår livsväg? Jo, jag är kallad till livet. Jag kan och ska lämna allt, för att gå in i den nya världen. Jag tar ett kliv ut, ur den fyrkantiga föreställningen om vad livet är.
Här! Här får jag ställa de kritiska frågorna om livet.
Här! Här finns frågor om ett annorlunda liv.
Här får jag undra vilken roll det förflutna får spela i nuet. Här undrar jag när jag blev medveten om att jag var flicka.
Här! Här förstår jag att jag levt över mina tillgångar hela livet.
Här! Här förstår jag att jag gjort, det andra sagt, för att bli älskad.
Jag har vänt ut och in på mig, snott mig runt, runt som ringen på min hand. De röda granaterna som känns lånade och de gröna smaragderna som någon tvingat på mig för att jag inte ska kunna se min egen diamant.
Här! Här känner jag elden som gör guldet rent.
Sitt ner! Känn dig som hemma! Du får chansen.
Dela mitt bröd och mitt vin! Låt oss samtala om saken!
Låt oss dela våra tolkningar av det heliga! Låt oss sitta ner kring de eviga frågorna om livet, om döden, om hur livet ska och bör levas.
Om rätt och fel. Om behovet av att tro eller att inte tro.
Om orden, de stora orden; Hängivenhet, förströstan och ödmjukhet.
Om de farliga orden; Självständig, vild, skönhetsälskande och farlig. Låt oss tala om att vara närvarande i sitt eget liv. Och om att vara beroende.
Det finns en plats för allt i ett liv.
Det finns en tid för allt i ett liv.
Livet är en sekund eller en dag.
Det vatten jag ser blir en källa i mig, med ett flöde som ger liv och liv och liv igen.
Nu står jag här på kanten av källan i verkligheten.
Jag kan se hela mig. Jag kan se mig som en del av skapelsen.
Jag kan se hur jag är min egen del av det gudomliga. Jag ser att jag har blivit kvinna.

1 kommentar: