torsdag 30 december 2010

Brevet från Faster Ing-Mari

Hötorget 2010-09-01
Käraste Linda, sitter här i myllret på Hötorget och minns skogen norr om Lindarve. Blev så kaffesugen, så köpte en kopp och nu sitter jag här och skriver till dig.
Tänk att doften av kantareller kan påminna om barndomen och plocka fram bortglömda minnen. Torggubbarna, som förr kallades torgmamseller, ropade ut ”extra för dig damen. Special price for you”. Men jag kunde inte komma mig för att köpa några. Förr i världen skulle man aldrig komma på tanken att köpa kantareller, oavsett ”special price”.
Jag minns hur din far och jag skickades ut i skogen med dricku, tjock som köttsoppa, och korgar. Vi fick inte komma hem förrän korgarna var fulla. Ibland blev det sent om kvällen. Sen skulle svamparna träs på tråd och hängas upp till torkning. Det var tider det!
Vi lekte ofta att vi var på skattjakt och att vi skulle hitta en silverskatt från Vikingatiden. Sven berättade att du ska läsa arkeologi på högskolan och då kanske du behöver bifogad karta. Ja, jag ritar den ur minnet så skalan kanske är lite fel. Det är ju inte så lätt att hitta kantareller nuförtiden! Om du skulle springa på en skatt när du är ute och går kan du väl skicka en tanke till din gamla faster. Kom bara ihåg att man måste gå riktigt sakta för att hitta nåt.
Du ska veta Linda att du så ofta är i mina tankar och att du kommer att klara livet på gården med glans och dina studier.

När jag kommer hem ska jag plocka några hösthallon i trädgården.  
Vi ses i jul, jag kommer hem till Lindarve som vanligt! Spara lite svamp till mig!
Faster Ing-Mari

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar