måndag 9 maj 2011

Trivas

Trivs du med dig själv?

Trivs jag med mig själv? Ja bättre och bättre! Ju mer medveten jag blir om mitt förflutna ju mer kan jag förändra.  I mina rörelser kommer medvetenheten. De gamla mönstren går att programmera om. Alla möjligheter finns inom mig. Jag är älskad och uppskattade precis som jag är. Så skulle det vara! Men jag var tvungen att le och byggde mitt utslätade jag som sedan blev en okontrollerbar berg- och dalbana.
I min barndom visste jag inte vad som väntade hemma. Jag vill kunna uttrycka mina känslor och vill kunna vara oense utan att det blir osunt. Mina erfarenheter är antagligen bättre än en akademisk utbildning.

Är jag fyllde trettio kände jag äntligen, men inte förrän nu kan jag känna mig äldre än nio. Ändå börjar jag om och om igen. Sitter fast i mina nioår! Men har en gammal kvinnas erfarenhet. Urgammal!
Jag har funderat en hel del runt frihet och kontroll för att trivas. Mamma berättade stolt att jag var torr väldigt tidigt. Kanske redan före ett år. Mamma kontrollerade och gjorde det bekvämt för sig genom att ”tvinga” mig att sitta på pottan. Mamma var duktig som ordnade så att jag var torr i blöjan tidigt! Och jag var duktig på något som jag inte mentalt skulle kunna vara duktig på förrän kanske ett och ett halvt år senare. Finns det spår kvar? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar